Geoblog.pl    krzychum    Podróże    Maratończycy w Nepalu 2011    Podsumowanie, plusy. minusy, 10 przykazań

Podsumowanie, plusy. minusy, 10 przykazań

Nepal
Nepal, Kathmandu

Minęło kilka dni odkąd zakończyliśmy trekking więc może pokuszę się o krótkie podsumowanie.

PLUSY

1. Góry, góry i jeszcze raz góry, przy ich wielkości bledną wszystkie minusy

2. Lodowiec Ngozumba - nigdy czegoś takiego nie widziałem, nigdy czegoś takiego sobie nie wyobrażałem

MINUSY

1. Noclegi w lodgach - mało przytulne, wiecznie zimne i niedogrzane ale niestety konieczne (jest jeszcze namiot, wcale nie żartuję !) jeśli chce się zobaczyć Himalaje

2. Wyżywienie w lodgach - kiepskie, drogie, jednostajne

10 przykazań dla przyszłego (debiutującego) trekkera w Himalajach na podstawie naszych doświadczeń oczywiście:

1. Nie musisz ukończyć maratonu aby dać radę. Powiem więcej nie musisz nawet przebiec 10 km, ani nawet 1 km. Moim zdaniem wystarczy że jesteś ogólnie sprawny, nie masz nadwagi i masz motywację.

2. Dbaj o prawidłową aklimatyzację czyli: pilnuj aby nie podchodzić w górę szybciej niż radzą mądrzejsi, rób przerwy aklimatyzacyjne, pij dużo (3-4 litry dziennie), bierz Diamox, zero alkoholu. My się tych zasad ściśle trzymaliśmy i w zasadzie nie mieliśmy żadnych problemów z aklimatyzacją.

3. Nie śpiesz się - średnio wędrowaliśmy 3-5 godz. dziennie, na powrocie trochę dłużej.

4. Weź koniecznie tragarza - to ma być przyjemność a nie harówa.

5. Wcale nie musisz mieć super sprzętu trekingowego ale weź dobry śpiwór i puchówkę (pamiętaj, noclegi w lodgach)

6. Fajnie jest zabrać różnorodne drobiazgi do jedzenia - trochę suchych kiełbas, kabanosów, może 1 lub 2 (ale nie więcej) puszki sardynek (zobaczysz jak smakują !), jakieś kisiele, zupki, ciasteczka , cukierki. Urozmaici to wieczory i pomoże przetrwać okropne jedzenie w lodgach. Nie zabieraj całego wyżywienia własnego - w lodgach jest obowiązek kupowania wyżywienia na miejscu !

7 Jeżeli lecisz samolotem do Lukli - nie planuj lotów na styk, zrób sobie 1 lub 2 dni zapasu w Kathmandu. Z pogodą w górach różnie bywa i loty są odwoływane.

8. Nie ma co brać za dużo ciuchów - i tak nie będziesz się codziennie w piżamkę ubierał !

9. Warto jest mieć jakieś książki, karty, gry, może szachy - popołudnia i wieczory są długie

10. Zabierz ze sobą zapasowe baterie do aparatu - ładowanie baterii w lodgach jest płatne, im wyżej tym drożej